Hetkel
vabu kohti

147
/ 237

Kuidas kaitsta laste ja noorte silmi?27. september 2021

Tänapäeva koolinoored vaatavad võrreldes varasemate aastatega palju rohkem lähedale ning seetõttu esineb neil ka rohkem nutiseadmetega seotud nägemisprobleeme. Lähedale vaadates on meie silmalihased liiga pikalt pinges, nutiseadmed kiirgavad kahjulikku sinist valgust ja sundasend tekitab vaevuseid seljale ja kaelale.

 

Sinise valguse mõju laste silmadele

 

Nutiseadmetest (ja ka päikesest) kiirgub sinist valgust. Sinine valgus ei ole läbinisti halb – see reguleerib loomuliku unetsüklit, parandab mälu ja mõjub ergutavalt. Sinine valgus mõjub halvasti pikkadel perioodidel ja õhtusel ajal, mil ta takistab uinumist ja ergutab meid ka magamamineku eel. Laste silmad on aga sinisele valgusele tundlikumad kui vanemate inimeste omad, kuna laste silmade eesmised kihid on täiesti läbipaistvad. Selle tõttu on just laste silmi vaja kaitsta sinist valgust blokeerivate prilliklaasidega. Arvatakse ka, et kahjuliku sinise kiirguse ja maakuli degeneratsiooni (AMD) tekke vahel on seos, seega soovitatakse sinise valguse kaitsega klaase ka just AMD riskirühma kuuluvatele inimestele.

 

Sinise valguse kaitse

 

Sinise valguse kaitsega eriklaase on prilliturul kahte varianti – kaitse on prilliklaasidel kihina või kohe prilliklaasi materjali sees. Need klaasid, millel on sinise valguse eest kaitsev filter kihina läätse pinnal, neelavad endasse umbes 20-30 protsenti kahjulikust valgusest ja enamasti on klaasil sinakas-lillakas läige. Teised prilliklaasid, millel on sinist valgust blokeerivad elemendid materjalis, neelavad kuni 95 protsenti sinist ja violetset valgust ning näevad tavaliselt välja nagu igapäevased kvaliteetsed prilliklaasid. Sinine valgus ei ole aga ainuke nutiseadmetega seotud kahju laste nägemisele.

 

Lähedale vaatamise mõju

 

Pahatihti kipuvad lapsed telefone ning tahvelarvuteid väga lähedalt vaatama – palju lähedamalt kui näiteks raamatut lugedes. See võib aga tekitada erinevaid silmalihaste pingeid ja häireid. Pikalt lähedale fokusseerides peavad silmasisesed lihased olema püsivalt pinges ja võivad lõpuks spasmi ehk krampi minna. Antud spasmi tõttu võib minna ka kaugele nägemine häguseks kuigi reaalselt ei pruugi lühinägevust esineda. Erinevate silmalihaste pingete ja vähese pilgutamise tõttu võib pikalt lähedale vaatamisel tekkida silmade kuivus, väsimus, valu, punetamine, udusus, topeltnägemine, jms kaebused. Sel puhul võib abi olla lähitoega prillidest, kus prilliklaasi ülalosas on kaugtugevus (või 0-tugevus), allosas väiksem miinus või suurem pluss, mis lõdvestab silmalihaseid ja toetab silmi pikemal lähedale vaatamisel. Kvaliteetsete prilliläätsedega saab tagada lastele hea nägemise ning silmade tervise ka tulevikus. Samuti tasub meeles pidada 20-20-20 reeglit – iga 20 minuti järel tuleb vaadata umbes 20 sekundit kaugusesse, vähemalt 20 sammu kaugusele.

 

Raamide valimine

Lastele sobivad kõige paremini painduvast materjalist prilliraamid, mis on vastupidavad löökidele ja väändumistele. Lapse nägemise seisukohast on kõige olulisem, et laps saaks endale ise meelepärased raamid valida isegi siis, kui need lapsevanema maitsega ei ühti. Siis on kindel, et laps soovib neid prille ka edaspidi kanda. Lastele mõeldud raamide sanga otsad on tihti kumeramad, et neid saaks kindlamalt kõrva taha painutada ja prillid püsiksid peaks ka aktiivsemate tegevuste juures. Klaasi ava võiks olla piisavalt lai, et laps näeks mugavalt igale poole. Raamid peaksid olema vastupidavad, mugavad ning istuma õigesti ninal ja kõrvadel. Prillide valimisel küsige julgelt abi optometristilt või teenindajalt – nad oskavad jälgida ja soovitusi anda, et laps saaks just talle parimat teravat pilku pakkuva lahenduse.

 

5 näpunäidet, kuidas lapse nägemist hoida

  • Pausid ekraanidest – aita tal meeles pidada 20-20-20 reeglit
  • Sinise valguse kiirguse kaitsega prillid
  • Mitmekülgne tervislik toitumine ja piisav vedeliku tarbimine
  • Jälgi ja testi – vaata kas laps kissitab või näitab mõnel muul moel välja nägemisprobleeme. Küsi, et kas ta näeb mõnda kaugel asuvat objekti või selle värvi.
  • Ole ise heaks eeskujuks

Tekst ja foto: PereOptika